جت مافوق‌صوت X-59؛ آغاز فصل جدید سفر هوایی

پس از بیش از نیم‌قرن ممنوعیت پرواز مسافری فراصوت بر فراز خشکی، جت آزمایشی X-59 ناسا—شهرت‌یافته به «پسر کنکورد»—در آستانه نخستین پرواز آزمایشی خود قرار گرفته است. این پروژه که زیرمجموعه مأموریت Quesst (Quiet Supersonic Technology) است، هدف دارد با تولید «نبض صوتی» به‌مراتب ضعیف‌تر، راه را برای بازگشت تجاری هواپیماهای فراصوت هموار کند.

ویژگی‌های شاخص X-59

  • طراحی دماغه باریک و بال‌های کشیده که امواج ضربه‌ای شکسته و به امواج کوچک‌تر تبدیل می‌کند
  • سرعت تقریبی 1.5 ماخ (حدود ۹۹۰ مایل بر ساعت) برای کاهش زمان پرواز بین اروپا و آمریکا به کمتر از چهار ساعت
  • تولید صدایی شبیه «کوبیده شدن در خودروی پارک‌شده» به‌جای انفجار صوتی مرسوم (سونیک بوم)
  • همکاری ناسا با لاکهید‌مارتین Skunk Works در مهندسی و ساختار سبک و مقاوم هواپیما
«پسر کنکورد» آماده تیک‌آف
«پسر کنکورد» آماده تیک‌آف

برنامه نخستین پرواز و گام‌های بعدی

برای تأیید ایمنی و عملکرد سیستم‌های حیاتی، X-59 ابتدا در ارتفاع پایین و با سرعت حدود ۳۰۰ مایل بر ساعت—یک مانور ساده تاکسی هوایی—آمدوشد خواهد کرد. پس از آن مراحل زیر دنبال می‌شود:

  • رسیدن به سرعت فراصوت و اندازه‌گیری دقیق «سطح صدای ادراکی» (Perceived Level dB)
  • برگزاری پروازهای نمایش‌وار بر فراز چندین شهر ایالات متحده به‌منظور جمع‌آوری بازخورد شهروندان
  • ارائه نتایج به سازمان بین‌المللی هوانوردی (ICAO) برای تدوین مقررات جدید پرواز فراصوت

والری اوزوروسکی، مدیر پروژه، امید دارد با اثبات امکان پرواز آرام، به جای ممنوعیت کلی، محدودیت‌های صوتی مشخصی برای هواپیماهای فراصوت تعریف شود.


چشم‌انداز پیش‌ِ رو

در صورت موفقیت X-59، مسیر بازگشت هواپیماهای فراصوت—از برندهای محبوب دهه هفتاد مانند کنکورد گرفته تا نسل جدید مفاهیم شهری و بین‌قاره‌ای—باز خواهد شد. به این ترتیب،‌ کاهش چشمگیر زمان سفر و تجربه مسافرتی کم‌صدا می‌تواند در یک دهه آینده به استاندارد صنعت هوانوردی بدل شود.

مجله اینترنتی ساتیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *