کارگردان سریال محکوم از چالش‌های نخستین تجربه و خطای راکورد گفت

محکوم؛ تنها درام دادگاهی پلتفرم‌ها با کارگردان فیلم‌اولی

سریال محکوم این روزها در میان آثار نمایش خانگی جایگاه ویژه‌ای یافته است؛ مجموعه‌ای در ژانر درام دادگاهی که با حضور چند بازیگر شناخته‌شده سینما هر هفته منتشر می‌شود. این سریال در حالی به قسمت دهم نزدیک می‌شود که تنها اثر در حال پخش با کارگردانی یک فیلم‌اولی است. سیامک مردانه که پیش‌تر به‌عنوان دستیار کارگردان در پروژه «زخم کاری» کنار محمدحسین مهدویان حضور داشت، حالا نخستین تجربه کارگردانی خود را با این مجموعه پشت سر می‌گذارد.

اعتماد غیرمنتظره و آغاز مسیر تازه

مردانه درباره ورودش به این پروژه می‌گوید نقطه عطف زندگی کاری‌اش زمانی بود که مهدویان او را به ادامه مسیر کارگردانی تشویق کرد. او نقل می‌کند: «مهدویان گفت دیگر شهوتی برای ساختن ندارد و تنها دلخوشی‌اش رساندن آدم‌هایی مثل من به سرانجام است.» به گفته مردانه، همین جمله مسیر حرفه‌ای او را به دو بخش «قبل و بعد از آشنایی با مهدویان» تقسیم کرده است.

در مورد پژمان جمشیدی تقصیر خودم را می‌پذیرم باید بیشتر مراقبت می‌کردم
در مورد پژمان جمشیدی تقصیر خودم را می‌پذیرم باید بیشتر مراقبت می‌کردم

شباهت به سبک مهدویان و بازخوردها

کارگردان محکوم درباره شباهت‌های بصری و دکوپاژ سریال با آثار مهدویان توضیح می‌دهد: «اگر شباهتی دیده می‌شود، ناشی از علاقه و تجربه یک‌سال‌ونیم دستیاری در کنار ایشان است.» او بازخوردها را مثبت ارزیابی کرده و معتقد است با وجود محدودیت زمان و تعدد بازیگران، اثری قابل دفاع ساخته شده است.

چالش‌های ساخت یک درام دادگاهی

مردانه ساخت سریال دادگاهی را ذاتاً دشوار می‌داند و می‌گوید: «تعدد لوکیشن‌ها و پیچیدگی فیلمنامه کار را سخت‌تر می‌کرد. علاوه بر آن، باید جایگاه خودم را به‌عنوان کارگردان در برابر بازیگران و عوامل تثبیت می‌کردم.» او ترکیب بازیگران را حاصل همکاری نزدیک با تهیه‌کننده و پلتفرم می‌داند و تأکید می‌کند که برخلاف تصور، فیلیمو در کنترل دستمزدها نقش نظارتی داشته و با پرداخت‌های نجومی موافق نبوده است.

پذیرش خطا در حفظ راکورد پژمان جمشیدی

یکی از حاشیه‌های سریال، تغییر اندازه ریش پژمان جمشیدی در برخی سکانس‌ها بود. مردانه در این‌باره می‌گوید: «قصور را می‌پذیرم. وقتی آقای جمشیدی از پروژه قبلی به ما پیوست، ظاهرشان با آنچه مدنظر ما بود متفاوت بود. به‌دلیل فشار زمان، مجبور شدیم برخی سکانس‌ها را رج‌زنی کنیم و این تغییر در طول سریال باقی ماند.» او تأکید می‌کند که گروه گریم، منشی صحنه و خودش در این خطا سهیم بوده‌اند و باید مراقبت بیشتری صورت می‌گرفت.

جمع‌بندی

سریال محکوم نه‌تنها نخستین تجربه کارگردانی سیامک مردانه است، بلکه نمونه‌ای از اعتماد به نسل تازه فیلم‌سازان در نمایش خانگی محسوب می‌شود. او با پذیرش خطاها و تأکید بر حمایت‌های تیم تولید، نشان داد که مسیر یادگیری و تثبیت جایگاه کارگردانی، همواره با چالش‌ها و آزمون‌های جدی همراه است.

مجله اینترنتی ساتیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *